Categories
Webdevelopment

Bij een webshop komt er heel wat kijken, deze blog zit boordevol nuttige tips. Zie het als een handleiding of stappenplan bij de opstart van jouw webwinkel.

 

1. Wat ga ik verkopen en aan wie?

Dit lijkt misschien een makkelijke vraag maar toch moet je er eens dieper op in gaan. Welke producten ga ik verkopen en aan wie wil ik dit verkopen?

  • Welk product? Wanneer je weinig tot geen ervaring hebt met online verkopen van producten, raad ik je aan om klein te beginnen. Start met een klein gamma waar online veel vraag naar is. Zo kun je stelselmatig uitbreiden en bestellingen snel registreren en makkelijk opvolgen. Kijk ook zeker bij na welke leveranciers je gaat inkopen en aan welke prijs.
  • Aan wie? Omschrijf heel goed je doelgroep in detail. Zo kun je gericht werken aan de opbouw van je nieuwe webwinkel en weet je wie de eindklant is. Hou dit bij elke volgende stap in het achterhoofd.

2. Maak een e-businessplan op

Dit is dé leidraad voor de verdere opbouw van je webshop. Zorg dat je dit altijd bij de hand hebt zodat je hier steeds op kan terugvallen. Een goed e-businessplan bevat volgende zaken:

  • Samenvatting: Dit is meer een conclusie en samenvatting wat je op het laatste schrijft maar dit zet je vooraan in je businessplan. Hier voeg je de belangrijkste elementen samen.
  • Omschrijving webshop: omschrijf wat jouw diensten, producten doelgroepen en sterke punten zijn.
  • Doelgroepanalyse: Wie zijn mijn potentiële klanten? Wat zoeken ze? Wat is belangrijk? Wat is hun budget? …
  • Operationeel plan: Wie volgt bestellingen op? Wie maakt verzendingen klaar? Tot wanneer worden bestellingen verwerkt?
  • Producten en/of diensten: Denk hierbij opnieuw vanuit het oogpunt van je klant, omschrijf dit in detail.
  • Marketing: Hoe ga je je winkel in de kijker zetten? Hoe wil je de aandacht van je doelpubliek krijgen en hun aanspreken en bereiken?
  • Concurrentieanalyse: Een heel belangrijk item. Wie zijn je concurrenten? Zowel online als offline, wat zijn hun sterke en zwakke punten en hoe zorg je ervoor dat jij het beter kan?
  • Financiële verwachtingen: Hoeveel bestellingen moeten er worden geplaatst om de webshop financieel interessant te maken? Zo zie je of het idee wat je voor ogen had wel degelijk haalbaar is.

3. Een eigen identiteit

Je webwinkel heeft een eigen identiteit nodig. Deze moet herkenbaar zijn, zorg dus voor een geschikte naam en domeinnaam. Zorg ervoor dat die goed te onthouden is en werk daarna aan een logo en huisstijl. De visuele identiteit zorgt namelijk voor een professionele uitstraling en dit wekt vertrouwen op bij je nieuwe potentiële klanten.

4. Een logistiek partner en online betaalsysteem

Ben je van plan om zelf te leveren bij je klanten? Of zorg je voor een koerierdienst? Zet de verschillende opties naast elkaar open en kijk wat hun voordelen zijn. Wat is hun policy rond het verloren gaan of beschadigen van producten onderweg? Welke garanties leggen ze voor? Soms heb je ook een combinatie nodig van verschillende transportbedrijven naargelang de behoeften van jouw product.

Zorg ook dat je klanten een snelle en makkelijke aankoop kunnen doen aan de hand van een online betalingssysteem. Er zijn hier ook weer tal van mogelijkheden met grote verschillen in kwaliteit en prijs. Kies je voor een maandelijks bedrag of een percentage op transacties?

5. Een technische partner

Nu nog iemand die je webshop kan opzetten en bouwen. Gelukkig kun je deze stap met een gerust hart overslaan, aangezien je hier terecht bent gekomen help ik je graag verder op weg naar succes. Ik zorg voor persoonlijke begeleiding en een e-commerceproject op maat. Heb je zoekmachineoptimalisatie nodig? Online marketing? Hulp in het opvolgen van je bedrijf. Contacteer vrijblijvend via info@prographix.be

6. Categoriestructuur

Ok, nu weet je wat je allemaal nodig hebt en kun je starten met de opbouw van je webshop. Althans, nadat je een goede en logische structuur hebt bedacht voor je producten. Ook hierbij kan ik helpen. Bekijk dit vanuit het standpunt van je klant en zorg ervoor dat die binnen enkele klikken bij het gewenste product terecht komt.

Als uitbater heb je vaak veel productkennis, wat goed is, maar daarmee dreig je te vervallen in je vaktaal. Je doelgroep moet begrijpen waarover het gaat. Laat je categoriestructuur eens doornemen door mensen uit je beoogde doelgroep. Begrijpen zij alles? Dan ben je op de goede weg!

7. Vergeet de wetgeving niet!

Je bent net zoals fysieke winkels gebonden aan wettelijke verplichtingen. Vergeet zeker volgende zaken niet:

  • Algemene voorwaarden
  • Privacybeleid
  • De identiteit van je onderneming
  • Duidelijke info over levertermijnen, retourneren en betalingsmethoden.

8. Lanceer je webshop

Kom hierbij origineel en creatief uit de hoek. Zo word je meteen opgemerkt in de webshopwereld. Doe een wedstrijd, deel kortingsbonnen uit, breng geïnteresseerden en bestaande klanten op de hoogte. Verwelkom je eerste bezoekers met een extraatje.

9. Onlinemarketing

Uiteraard moet je ervoor zorgen dat je goed scoort in Google. Denk ook na over advertenties in zoekmachines of op sociale media. Maak gebruik van e-mailmarketing, dit is nog steeds een geschikt middel om je verkoop te boosten. Maak een meetbaar budget aan en bereken de ROI (return of investment). Wat brengt het geïnvesteerde budget op na deze actie(s)?

10. Evalueer

Meten is weten. Regelmatig de prestaties van je webwinkel evalueren is cruciaal. Alleen zo kun je deze naar een hoger niveau tillen. Is de opbrengst in overeenstemming met je businessplan? Worden alle doelstellingen behaald? Kijk continue wat er allemaal beter kan en waar er nog zwakke punten zitten.

Heb je nog vragen?

Heb je alle stappen gevolgd? Je bent helemaal in de goede richting, op weg naar een succesvolle webshop! Heb je moeite met het businessplan opstellen of wil je meteen van start? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Categorieën